tirsdag 8. mars 2011

GRATULERER MED DAGEN ALLE SAMMEN


I Norge ble kvinnedagen markert første gang i 1915.
Under krigen(den 2) fant kvinner hverandre i motstandsbevegelsen og i konsentrasjonsleirer og markerte dagen i all hemmelighet. Etter krigen var det så det nystartede «Kvinnenes Demokratiske Verdensforbund», som holdt dagen i hevd gjennom mindre markeringer. Deres første offisielle markering etter krigen var i 1948. Den gang raste den kalde krigen og kvinnene som markerte dagen møtte mye motstand. Norge var markeringene knyttet til sosialdemokratisk og kommunistisk bevegelse, og bar preg av å være en partimarkering på venstresiden. Arbeiderpartiet tok opp markeringen av 8. mars fra 1921, men fra 1929 forsvant markeringen..
En nyekvinnebevegelse tok opp igjen tradisjonen med å markere 8. mars i 1972. Da tok en gruppe fra Kvinnefronten ved Oslos Universitet initiativ til en felles markering med de andre kvinneorganisasjonene. Siden ble dagen en viktig markeringsdag - landet over gikk små og store demonstrasjonstog, noen med en håndfull deltakere, andre med flere tusen.den 8.mars 1978 gikk 20 000 kvinner og menn i tog i Norge. Markeringen av kvinnedagen var nede i en bølgedal på 1990-tallet. I de senere år har oppslutningen økt, og det avholdes mange arrangementer og markeringer i forbindelse med 8. mars. i blant annet Oslo holdes tradisjonen med demonstrasjonstog i hevd og markerer årlig dagen, men også mange andre byer i Norge.
Og for ikke å snakke om rundt om i verden siden Kvinnedagen er internasjonal!
(Info funnet på nettet)



Ha en fin dag alle sammen!



Klem fra Kari


 

7 kommentarer :

  1. Hei fant deg gjennom Mira og likte så godt det du har på siden om Fibromyalgi. Jeg har selv denne sykdommen og er leder for Hadeland Lokallag av Norges Fibromyalgi Forbund.

    Jeg lurte på om det var mulig å få låne/bruke den teksten du har skrevet - altså hilsningen fra Fibro trollet. Det er bare så utrolig bra skrevet og jeg kunne tenke meg å få spredd den teksten rundt om slik at folk kunne forså oss.

    Regner med at det er du som har formulert den hilsningen??? og må derfor spørre om deet er greit å spre den rundt....Og vil du evt. at jeg viser til deg som forfatter??

    Fint om du kunne sende meg en mail eller svare på min blogg.

    hilsen

    janne tove
    jannetl@live.com

    SvarSlett
  2. Velkommen som følger på min blogg janne tove.

    Historien om Fibrotrollet fikk jeg lov å kopiere hos en annen blogger :)

    SvarSlett
  3. Gratulerer med kvinnedagen! :)

    SvarSlett
  4. Jeg var nygift på 70-tallet, så jeg kjørte nok noen kamper på hjemmebane, men var egentlig heldig da gubben hadde en utearbeidende mor, så han var noe vant til matlaging om ikke annet:O)
    Nyt dagen, her feires det lite;) klem fra meg;)

    SvarSlett
  5. Gratulere med Dagen :)
    Og takker for koselige kommentarer på bloggen min.
    Ser du har fibromylagi, det har æ også hatt i mange år.

    SvarSlett
  6. Titt tei :o)
    Gratulere med kvinnedagen.
    Det ligger en award til deg inne på bloggen min.
    Ha en fortsatt flott kveld

    SvarSlett
  7. Takk for hyggelige kommentarer og velkommen som følger av bloggen min til brudeblogg :)

    Klem

    SvarSlett