onsdag 14. september 2011

Brødbaking på "morrakvisten" :)


Siden vi spiser mest lavkarbomat for tiden så går det også med en del brød. Ihvertfall spiser min bedre halvdel mer brød en meg. Jeg varierer frokosten og lunsjen litt mer. Så i dag var det på tide med mer brød. Jeg lager oppskrift til 4 brød som jeg fordeler i tre brødformer. Oppskriftene på lavkarbobrød er ganske like men jeg bruker:


16 egg
2 beger seterrømme eller crème fraische
12 ss rapsolje 
4 ss bakepulver
2 ts salt
200 g linfrø
250 g havrekli
200 g sesamfrø
200 g solsikkefrø

Jeg pisker eggene lett, og har i oljen og rømme(crème fraische), og så alt det tørre som jeg har blandet sammen i en bolle for seg. Så fordeler jeg røren i 3 bakepapirkledde brødformer og steker de nederst i ovnen i 55 min.på 180 grader.
Jeg har bakepapir i silikon som man bare vasker etter bruk, og kan bruke om igjen og om igjen....
Og her er resultatet - ikke så høye brød men de er veldig mettende og gode. Jeg har av og til litt krydder i også for å heve smaken litt. Krydder som  oregano, basillikum osv. Bare å prøve seg fram  :)

Det som er så fint med å bake disse brødene er at det går fort fordi de ikke skal ha noe heving. Det er bare å lage røren, helle den i formene og inn i ovnene i 55 minutter. I min ovn ihvertfall. Mulig en annen ovn trenger noen minutter lengre.. Jeg bruker å fryse de, og tar opp etterhvert som vi har bruk for. Da oppbevarer jeg det i kjøleskapet.

Nå skal jeg ut å gå i det blanda været vi har her på Sunnmøre, og håpe jeg rekker ned på verkstedet til min kjære før det kommer en byge(som er som en dusj). Så blir det en tur til hesten etterpå.

Ønsker all som besøker bloggen min en riktig fin dag :) 

Klem fra Kari




1 kommentar :

  1. Oi..du er jammen effektiv tidlig på morgenen Kari! Det så nydelig ut:))
    Jeg er i gang med både lapskaus til middag og utprøving av laksetartar for øyeblikket. Koser meg på kjøkkenet da det regner kattunger utendørs. DA er det herlig inne gitt!
    Ha en fortsatt finfin dag:)
    Stor klem

    SvarSlett